Hari nie jom kita blajar macam mana nak buat a delicious pancake. Caranya pun mudah.
Sebab terlalu mudah, kami buat tanpa guna resepi. Ahaks!

Begitulah selalunya kalo kami memasak. Selalu tak ikut cakap chegu. Lawan chef. Actually, secara asasnya, kami maklum akan bahan dan  cara untuk buat pancake cuma kami improvise sket. Kami combine pancake Ubud kegemaran kami dan pancake omputih. Taraa! Jadilah banana pancake.
Kalo cikjah ada pisang dah nak masak atau dah ranum sangat, elok buat pancake nie. Tak lah membazir pisang macam tu saja.

Satu lagi petua kami untuk mengelakkan pembaziran pisang yang dah masak sangat ialah potong isi pisang dan simpan dalam freezer. Esok-esok bleh buat smoothies yang lazat berkhasiat.

Kami tak dak sukatan khusus untuk buat adunan pancake ini. Kami anggarkan saja. Harap cikjah guna pertimbangan wajar yer.

Bahan: [it makes 4 pancakes]

1 biji pisang [potong kecil]
7 tbsp tepung gandum
1/2 tsp baking powder
1 biji telur
Sedikit garam
1/4 cup susu segar / [air pun boleh]
1tbsp butter - cairkan [optional]
2-3 biji pisang untuk tabur [potong bulat 3-5mm tebal]

Cara:

Masukkan pisang + tepung + telur + garam + baking powder + butter cair + susu di dalam blender. Kisar hingga sebati.

Tips: Masukkan susu sedikit dahulu. Jika adunan terlalu pekat tambah susu lagi. Kalo adunan terlalu cair tambah tepung lagi. We are looking for a runny batter.

Panaskan non-stick pan dan tuang adunan. Tabur nicely hirisan pisang di atasnya. Bila sudah masak/kering lapisan bawah, terbalikkan. Biarkan selama 1-2 minit atau hingga masak. Siap.

Tips: Pisang yang mengadungi gula akan caramelized dan mengakibatkan lingkaran serta permukaan pisang kehitaman. Jangan khuatir, bukan hangit okay. Rasanya sangat manis sebab itu kami tak tambah gula dalam adunan ini.




Sedap dan mengenyangkan. Untuk lebih menarik santaplah banana pancake dengan segelas banana milk. Wow!! Bertambah kelazatan. Pagi cikjah pasti lebih ceria!

Cara: [it makes 1 cup banana milk]

Kisar segelas susu bersama 1/2 biji pisang hingga sebati. Siap!

Tips: Jika cikjah gunakan susu yang sangat sangat sejuk baru kluar dari fridge dan temperature fridge cikjah macam kutub utara, jangan terkejut bila blend susu ia akan bertukar menjadi an ice cream like texture. Smooth, foamy and light. Hence, biarkan susu rehat seketika sebelum di-kisar.

Bananananananaaaaa!!