Best friend.

Kami percaya hampir setiap dari kita mesti ada best friend. Tak kira lelaki mahupun perempuan. Mesti ada. Setengah orang ada satu best friend. Setengah orang ada dua maybe tiga maybe lima and maybe more. Selalunya best friend nie akan  wujud waktu zaman sekolah dulu. Samada partner semeja dalam kelas, geng sekole ulang alik pegi balik sekolah, kawan sekampung, kawan se-asrama dan sebagainya. Ada juga yang bertemu best friend waktu dah kerja. Ada juga yang best friend-nya ialah pasangan hidup masing-masing.

Nama pun "best", mesti lar istimewa kan? kalo tak, namanya 'friend' saja.
Best friend nie actually macam almari. Macam-macam ada kat dalam tu. Tempat simpan segala macam perkara sepanjang kehidupan. Tapi bila di-istilahkan seperti almari, tak bermakna kalo almari dah buruk, kita buang atau bakar almari tu. Lain lah kalo almari tu dah di-makan anai-anai. Kalo bubuh ubat pun tak selesai masalah, maka memang kena bakar lah jawabnya supaya anai-anai tak melarat sampai serang satu rumah.

Cantiknya, kemasnya almari itu bergantung kepada kita sendiri. Kalo baju pun tak bersusun, main sumbat dan sumbat memang berserabut lah. Nak buka almari pun rasa bosan kan? Nak cari baju atau barang dalam almari pun stress. Sudahnya, benda ada dikatakan tak ada. Padahal ada tersorok ntah di mana di dalam bahagian almari.

Sekarang ada banyak jenis almari. Ada almari yang guna solid wood, ada almari kaca, ada almari besi, almari open concept dan macam-macam lagi. Paling best walk-in almari....hihiii
Kalo zaman dulu, orang tua-tua di Kedah panggil almari nie setbot...hahaa [mungkin singkatan set perabot kot]. Setbot dulu-dulu unik. Didatangkan sekali dengan almari cermin. Bila buka pintu almari, ada cermin kat dalam. Sambil try baju bleh lar perasan jadi peragawati kat depan cermin. Ahaks! Bagus juga ada cermin, bleh cermin diri sendiri.

Cikjah ada almari? eh silap....best friend?
Untung kalo ada best friend. Sekurang-kurangnya bleh berkongsi suka dan duka. Lagipun, best friend nie adalah orang yang paling kita percaya, yang paling kita selesa dan senang bersama. Kadang-kadang, best friend tu lebih penting dari keluarga sendiri serba dia atau mereka lebih tahu dan memahami kita. Pesan kami, kalo cikjah ialah best friend pada seseorang, jadilah best friend yang jujur, amanah, baik, sabar dan bertolak ansur. Jangan sesekali mencemarkan ungkapan "best friend". Jangan sesekali jadi best friend mahupun friend yang tikam dari belakang. Ada juga best friend yang pura-pura baik di hadapan kita, tapi di belakang kita sebaliknya - Nauzubillah. Mungkin terlepas di dunia, namun di akhirat pasti akan dihitung. Paling kurang pun hidup di dunia serba tak kena. Ada saja masalah dan ganggu-gugat kehidupan.

Best friend yang baik ialah seseorang yang sentiasa di sisi kita ketika susah dan senang. Jangan waktu senang dan happy saja. Waktu susah dan duka terus cabut lari, batang hidung pun tak nampak. Seorang best friend juga kena jujur dan ikhlas. Jujurlah dengan setiap patah kata, jujurlah dengan setiap tingkah laku. Best friend ibarat isi dengan kuku. Akrab. Rapat.

Tapi macam mana pula best friend yang dah tak friend lagi? Ibarat pepatah "once best friend now stranger with memories" - menikam kalbu sangat pepatah nie.

Kami pasti ramai yang alami pengalaman ini. Dulu kawan kamceng giles, tapi sekarang, selisih bahu pun tak mo tengok. Sedih kan. Well, orang berkahwin pun boleh bercerai, ini kan pula orang yang berkawan atau bersahabat. Pokok pangkalnya ialah hati. Hati yang bersih, ikhlas dan jujur dalam apa jua keadaan inshaAlah pasti sesuatu perhubungan itu akan dirahmati dan berpanjangan. But remember, it requires both hati. Kalo satu hati saja, maka samada makan hati atau berhati-hati lah...hihii

Siapa pun kawan atau sahabat baik cikjah ketika ini, jagalah hati mereka. Jangan lupa say hi dan bertanya khabar from time to time. Komunikasi itu penting.

Sebelum kami stop sebab nak pi besiang ikan, ingat lah cikjah "be kind to one another".

Bye!