Sapa kata kalo nak makan best kena makan kat luar? Kena makan kat restoren? Kena makan kat gerai? AAhaaaa! Sebenarnya takdak tukang masak yang lebih baik dari diri kita sendiri. Bayar mahai atau murah bukan persoalannya. Yang penting percaya dan yakin diri. Aiceh! Takdak orang lebih arif tentang selera kita melainkan diri kita sendiri. Yes, walopun ada orang lain masak lebih sedap dan lebih best dari kita, tapi percayalah, air tangan sendiri pasti memberi berjuta makna dan kelainan. Terus terang kami katakan, walopun kami selalu juga makan di luar, namun ada satu tahapnya kami pasti craving nak makan masakan air tangan sendiri.

On the way balik kerja tetiba teringin nak makan steamboat! Cuaca pula hampir saban hari hujan lebat, memang sesuai sangat lah kan. Maka sel-sel otak nie pandai sekali membuahkan fikiran yang lazat-lazat...hahaa
Bayangkan....
menikmati steamboat waktu dinner di kala hujan, uishh! berasap-asap sedapnya.

Dalam freezer, stok bahan basah ada lengkap. Cuma kena beli Napa cabbage saja sebab stok sayuran dah abes. Sengaja kami tak stock up veggies sebab nak balik cuti beraya haji yang tak berapa hari lagi.

Dengan ini bermakna kami akan merasmikan electric cooking pot yang kami menang as the Champion in a bowling tournament recently. Aiceh! Cikjah jangan jeles taw. Kami memang agak terer main bowling. Maybe sebab selalu pektis baling bawang dalam belanga. Ahaks!

Hadiah Juara Terbuka Wanita dan trofi
Inilah tempat bowling favourite kami at Tropicana Golf Club. Nyaman main di sini.
Gaya juara Pienkcat. Aiceh!


Okay, sambung masak. Untuk bahan basah, terpulang pada citarasa cikjah. Gunakan apa saja. Kebetulan kami ada udang, daging dan ayam. Daging dan ayam dipotong nipis untuk mempercepatkan proses masakan. Pesan mesra kami kalo boleh kurangkan atau tak payah lar jadikan process food macam sausages, any types of meatball dan seumpamanya sebahagian dari ingredients steamboat sebab process food tak baik untuk kesihatan. Unless kalo cikjah buat meatball sendiri.


Ini bahan wajib. Napa Cabbage, Spring onion dan bihun [siap celur]. Kalo nak tambah sayuran lain pun boleh. Kami tak berapa suka cendawan tiram/bulat or etc di dalam steamboat because the strong earthy flavour of the mushroom will steal the lime light of other ingredients especially the soup. Begitu juga dengan bayam merah. Abes kuah sup jadi hitam. Tak siok lar makan kan. Tak santek plak tu...hehee


Bahan-bahan di atas sangat mudah untuk disediakan,  tapi ini....ha! inilah bintangnya! Tiada sos pencecah yang lazat maka tak best lah makan steamboat. Jangan pula pakai cili sos. Ahaks! Jom kami share dengan cikjah how I make the delicious sauce:

Bahan:

6-8 biji cili merah [buang biji]
3 ulas bawang putih
3 tbsp sos ikan
2 tbsp sos tiram
2 tbsp kicap pekat
3 tbsp cuka
1 tbsp sos worcestershire sauce
2 tbsp cili sos
Sedikit perahan jus limau nipis
Garam
Gula
Bijan

Cara:

  1. Kisar cili dan bawang putih hingga halus. Agak-agak kuantiti air agar sos tidak terlalu cair. Kalo sos pekat, boleh tambah air ketika mereneh nanti.
  2. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk dan masak bersama bahan yang lain kecuali jus limau.
  3. Bila mendidih, perasakan dengan garam dan gula.
  4. Bila sos sudah masak dan konsistensi agak pekat masukkan jus limau. Biar mereneh 1-2 minit dan tutup api. Siap
Sangan biji bijan dan tabur di atas sos. Biji bijan meng-enakkan lagi sos. Trust me!



Untuk steamboat, kami lebih gemar sup ayam. Caranya mudah saja. Tumis sup kosong.

Cara


  1. Tumbuk bawang putih bersama ikan bilis.
  2. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk hingga naik bau.
  3. Masukkan air dan kiub ayam [jika suka]. Biarkan mendidih.
  4. Perasakan dengan garam dan gula. Siap

Rasa sup biarlah sedikit mild. Cukup sekadar terasa garam dan gula. Jangan intense sangat sebab ketika ber-steamboat banyak bahan-bahan lain akan dicelup dan direneh di dalam sup. itu sumer akan memberi flavour pada sup.

Jika cikjah guna ayam, ambil isi ayam untuk bahan steamboat manakala tulang ayam di masukkan ke dalam sup. Sup akan lebih sedap dan tiada pembaziran. Ingat cikjah, kita sumer bukan saja segak tapi juga bijak. Aww!



Okay, sumer sudah masak sekarang boleh makan. Yeyy! Celup-celup cabbage pastu cecah sos. Uhhhh! sedapnya! Pastu makan daging plak...Huwwaarghh! berganda kelazatannya.


Bila-bila nanti bolehlah cikjah ber-steamboat bersama keluarga di rumah okay. Hidang santek-santek pastu makan puas-puas.

Bye!