Hari nie nak beletiaq sket pasal manusia yang suka sangat merokok.
Sedap sangat kah rokok yang busuk tu? Lazat sangat kah sampai ada yang sanggup hisap rokok sambil berak??? Eeuuwwwww....grosss!!!!
Bangun pagi terus sarapan rokok, buka puasa sanggup tak makan dulu tapi wajib terus hisap rokok.....alahai.

Mungkin pada kita bila tengok lelaki merokok adalah biasa, tapi macam mana pula bila tengok perempuan merokok? huh! For me satu saja istilah tepat for a smoking lady.....you just like a B*tch ... Opss!


But it's true.  Dah banyak kali pengalaman kami terjumpa pompuan macam nie kat tempat awam. Yang bestnya pakai baju kurung comel elok, tapi lepas makan....tudia! asap kepoi-kepoi kluaq kot mulut macam serombong kapai...cool lar konon....erkk! Dan paling mengejutkan bila kami pernah terjumpa pompuan bertudung tapi hisap rokok...apakah??!!....ada cikjah, jangan ingat tak ada. Tapi kami think positive lar untuk dia, mungkin dia tengah sakit kronik sekarang, dari dia membunuh diri terjun bangunan atau lombong which is haram in Islam, mungkin itulah cara dia membunuh diri secara halal kot...

Mungkin tidak terlalu keterlaluan jika kami bahasakan orang yang merokok sebagai BONGOKK kerana acapkali mereka ini tanpa segan silu merokok dan menghembuskan asap rokok di hadapan anak dan isteri kesayangan mereka sendiri. Mungkin mereka celik akal, berpelajaran tinggi tapi sayang, perkara semudah  bahawa merokok itu membahayakan kesihatan siperokok dan adalah lebih merbahaya kepada orang sekeliling [secondhand smoker] tidak dapat diproses oleh akal dan difahami oleh minda untuk terus tersemat di kalbu mereka....kesian...


Memang agak sukar untuk kita menangani isu yang tampak mudah ini. Kerajaan dan banyak badan NGO sudah membelanjakan jutaan ringgit semata-mata untuk "kempen jangan merokok" tapi hasilnya memang tidak berjaya.  Tips kami untuk cikjah,  jika  makan di luar  dan ada orang bongokk merokok berhampiran meja makan cikjah, jangan segan silu untuk terus bangun dan pindah ke meja yang lain. Itulah yang selalu kami buat. Kerana tindakan ini secara halus adalah satu PENGHINAAN kepada perokok bongokk. Itupun jika perokok bongokk itu faham....maklumlah....bongokk.....hahaaa
Bila dah pindah meja tu jangan lupa buatkan skali aksi kipas-kipas hidung dan batuk kronik. Mesti depa terasa punyalah. Tapi sebab depa bongokk so depa pretend nothing lar kan, 'cover asshole' kata omputih, padahal dalam hati tersinggungg berbakull tue...

Jika perokok bongokk nie boleh sesuka hati tanpa akal merokok di tempat awam walopun ada atau tidak ada signboard 'kawasan larangan merokok', kita yang nonsmoker pun boleh sesuka hati buat apa saja yang kita suka terhadap mereka. If you don't care, I am 100 times more don't care about you!

Memang lar hak nko untuk hisap rokok, tapi janganlak nko nafikan hak aku dengan sesuka hati merokok di depan aku okey!


Kami memang benci bau hasap rokok. Busukkk! kalo kami kurang bernasib baik, sometimes kat gym kami kena cycling next to idiot smoker in RPM class. Ya Allah!!! the breath, the sweat and the body odour smell like shit! Rasa nak termuntahhh!!! uwekkk!!!


Talking about this, teringat pengalaman kami berhenti rehat dan makan di satu RnR PLUS highway. Jarak meja makan di RnR kan dekat-dekat about 2kaki jar from each table pastu pulak penuh dengan manusia. Memang crowded dan sesak. Tiba-tiba ada sepasang suami isteri duduk di sebelah meja kami. Bila duduk saja, terus si suami hisap rokok. Apa lagi, kami yang sedang sedap menyuap makanan ke dalam mulut terus berasap satu badan, and I said "As Salam, bang boleh tak tolong jangan hisap rokok kat sini" sambil menggoyangkan jari macam kat dalam iklan tibi tu. Cikjah tahu apa reaksi si suami aka perokok bongokk tu?....... Tanpa bersuara dia terus jeling kat kami sambil menunjukkan reaksi muka 'suka hati aku ngannn' sambil bangun dari meja. Namun wajah si isteri dah merah padam kerana malu. Si suami itu pulak tak dapat bersuara kerana dia tahu memang salah dia merokok di hadapan orang lain macam tu. Terkedu dia dowwhh. Padan muka!

Owh ya! ada satu lagi tips dari kami dedicated istimewa untuk perokok.
Daripada ampa perokok bongokk buang duit beli rokok yang mahal tapi busuk lagi membunuh, adalah lebih baik ampa mencarum polisi insurans, sebolehnya medical atau life insurance. Ampa pun untung bila polisi dah matang. Ampa pun lega kalo tiba-tiba ampa jatuh sakit atau dapat kanser paru-paru, bleh claim insuran. Takpun kalo ampa bertemu ajal sebelum polisi matang, untung keluarga ampa sebab bleh dapat duit insuran ampa......urrmmmmmm.....think about it okay!