Chek tak faham! chek tak faham! chek tak faham!
Bengang! marah! geram! sakit hati! and .......... huh!

Tapi sabar...sabar itu separuh dari Iman :)
Tapi, macam mana nak sabar kalo masih ada orang lain yang sambil lewa dalam bekerja? Bukankah kerja itu suatu ibadah dan amanah? Kalolah demikian sifatnya memang suka sambil lewa dalam sumer perkara, takkan lah tak ada langsung sifat bertanggungjawab, jati diri dan prihatin dalam diri sebagai manusia?

Cik jah mesti ingat chek  ni selalu dok berletiaq jar kan?
Awatnya tak berletiaq bila orang lain yang slalu menjadi pencetus leteran itu!!!!

Dah 1 month dok berurusan dengan group desk Firefly yang kononnya 'your community airlines'. Tapi macam jebon!

1) Every time chek antaq e-mail untuk maklum dan mengesahkan certain matters, depa tak reply. Bila call tanya why u didn't reply my e-mail, depa kata tak dapat pun email!---inilah masalah rakyat Malaysia yang tak produktif. Dah fax pastu nak kena call semata-mata nak tanya dapat tak fax yang I antar tadi? Fax dah 2kupang, tepon pun 2kupang. Walhal, fax transmission showing transmittal success. Sama lar macam antar e-mail. Penggunaan e-mail adalah lebih relevan nowadays ini. Sebab lebih pantas, murah, higher impression on company image sebab penggunaan logo atau alamat syarikat dan paling penting menjimatkan masa. Sambil makan kuih samperit kat office pun boleh check e-mail kannn?
Tapi yang peliknya, lepas check called, 3minit after that buleh plak reply my e-mail immediately. Tadi kata tak dapat. Tak dapat ker tak check????!!! huh! ~~check blog, fesbuk buleh plak every second!

2) Bila call, sampai habes ringing tone tak dak orang hangkat! Depa tak taw kar konsep customer service, tak buleh biar phone ringing more than 3 times? Tapi bila on the line with them, fuh! macam cecah garam belacan dok bersembang kat blakang!

3) Bila tengah bercakap 3minutes, tiba-tiba line putus! call lagi...tak dak orang hangkat. Bila dah dapat, cakap lagi dalam 3 minutes, pup! line putus lagi!!! Every time on the phone with them, I need to keep redial, redial and redial. And not all the time the line is free okayyyyy
- The staff pun admit phone line depa ada problem, abes tu?  tak reti-reti nak repair???menyusahkan pengguna!!! Email tak dapat, tepon tak hangkat! tengah cakap tiba-tiba putus, nak suruh pengguna buat mana satu nie? You tell me???

4) Dah berurusan dengan orang yang sama slama hampir 1 bulan, tapi tiba-tiba dia nafi kata my booking actually handled by someone else. Bullshit!!!! padahal everyday aku dok cakap dengan dia. Payment 20hebu hengget dah remit, tetiba plak blank. Aiseh! Aku jugak nak kena tolong ingatkan balik sejarah carta kerja dia. Officemate dia tolong handle my booking for 1 day sebab hang MC! bongokk!!! Say thanks to your friend lah! and to me sebab jadi HR manager hang!
Tahular banyak clients, tapi show some respect lar sket to each of your client. Client sket atau banyak, not my problem. Yang chek taw, I am one of your client.

5) Chek cakap kat dia, I sent e-mail on 18th May, dia boleh tanya 18th tu hari apa? what???? Firefly kedekut tak dak calendar kar? Bukankah kerja korang memang bermain dengan tarikh??? cheesin!

6) There was one time chek called call centre double check my flight details. Ada kar patut si customer service tu tanya kat check USM tu destination code mana!!!??? Ya Allah! sapa kerja ticketing Firefly nie? Chek ker hang??? Toink!

7) This is the most stupid item.
Oleh kerana kecekapan dan fikiran jangka panjang chek yang hebat, cek hantar all the documents by hand direct to Firefly's office attention to person incharge siap cover letter. Then, chek antar e-mail on the same day as follow up saying that the documents dah antar dah kat opis dia and received by ms x. Besa lar, all docs received by front reception kan.
As usual, chek tak dapat reply. After 4 working days, chek call,  dia kata tak dapat pun!!!!!!!!!!!!!!
babi tak korang rasa?

Aku susah-susah payah hantar by hand sebab document tu banyak dan ada gambar. Kalo e-mail mungkin tak clear, atau mungkin dia claim tak dapat sebab too many pages. Tup-tup, dia kata hantar by hand pun tak dapat!!!! bangang tahap bak kut teh dah nie!

Yang si penerima ms x jebon tu dok simpan document aku dalam kain hang sapa suruh????
Dah ada cover letter, siap attention to person in-charge, circular lah to the respective person. Besaq sangat kar department ampa sampai 4 hari bekerja dokumen tak sampai-sampai lagi?

Kalo kerjanya ikhlas, penuh rasa tangungjawab, bukan sambil lewa, cekap, amanah dan pantas, tak akan terjadi benda-benda macam nie. Paling penting aku pun tak berletiaqqq tahap besiaq dalam blog aku nie.

Penat lar wei kalo aku sorang jar dalam dunia nie yang cekap, amanah, prihatin, bertimbangrasa dan bertanggungjawab!
...............
.............
.............
...............
..................
...................

dah lar aku travel agent tak bertauliah buat charity works without compensation!!!
Lancome wrinkle cream pleaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...huh!