Macam mana cikjah? Masih ligat memenuhi jemputan rumah terbuka raya? 
Makan macam-macam kan? Huishh!! sedap.

Tapi Awas! pastikan makanan sepanjang musim perayaan nie berkhasiat dan seimbang okay. Sayuran jangan sesekali dilupakan. Maklumlah kebanyakan juadah yang dihidangkan hampir serupa di mana-mana. Rendang, ketupat, lemang, biskut raya, kambing panggang, soto, laksa, nasi tomato dan sebagainya. Selalunya jarang sekali di sediakan menu sayuran untuk acara sebegini. Mungkin tak match dengan menu kot. Kalo tak dak sayuran, gantilah dengan buahan.


Sebagai backup plan, simpan lah stok sayuran di rumah cikjah. Kalo siang dah makan makanan berat, berminyak dan berkalori tahap gaban, work out pun malas maka untuk makan malam gantilah pula dengan sayuran atau buahan saja.

Basuh stok sayuran dan simpan sebaik mungkin di dalam peti sejuk. Ini akan memberi motivasi kepada cikjah untuk makan lebih sayuran.

Salad with chickpeas

Kami sedaya mungkin cuba mengekalkan rutin homemade lunch to office. Tak perlu yang fancy-fancy. Selalunya kami bawa sandwich, salad atau rice porridge. Buat yang simple cukup. Lagipun, pagi-pagi tu waktu agak limited nak tumis bagai kan...Ahaks! Skali skala bawa nasi goreng atau nasi lemak adalah dibenarkan...hahaa

Salad with strawberry and red beans

Chicken Bologna sandwich


Spaghetti goreng yang lazat dan hebat bergaya...Awww!


Dinner pun cukup dengan something soupy like this homemade yongg taww foo soup.
Dah malam tak payah lar tumis gulai....hahaaa...Owh! gulai!!


Ataupun segenggam tangan kucin [bukan tangan gorilla] nasi putih dengan sup ayam panas. Banjir!!
Delish!


Berita baik! while re-stocking my drinking water, alangkah gumbira rasa hati sebab harga sekotak just RM10. Selalunya satu kotak 12 x 1.5l mineral water nie berharga RM15,  ada promosi sempena raya until 4 September 2013. Kami hangkat 7 kotak! Sebab itu jar stok yang ada kat shelve. Yeyy!! Penjimatan hebat!