Wow! cheese.
Eh! bukan lar, blanchan rupanya. Ahaks!
Sebenarnya chese or blanchan sama jar. Sometimes, busuk lagi cheese compared to blanchan. Siap ada ulat kodek kodek lagi dalam cheese. Bukan stakat ulat, kulat pun dibiarkan tumbuh, lebih sedap katanya. Dimakan mentah plak tu.

Heheee...macam marah jar cikjah?
Tak lahh...tak marah cuma sedikit ayat sinikal untuk depa yang melekehkan blanchan, eksen tak makan blanchan katanya sebab blanchan tu busuk, blanchan tu kampung...yada..yada...yada...Uh!

Okay, topik hari ini ialah bagaimana kami menyimpan blanchan. Tak dinafikan bau blanchan memang kuat. Jadi cara penyimpanan mestilah betul supaya satu rumah tak bau blanchan selain ia tahan lebih lama dan elok.

Kalo beli blanchan, kami akan wrap belacan di dalam aluminium foil dan bakar di dalam oven sekitar 20-30 minit. Ini akan menjadikan belacan lebih sedap. Jangan lupa lap oven yerrr. Kemudian kami potong kiub dan simpan dalam tupperware. Lebih mudah nak guna sewaktu memasak. Takmo lar cubit-cubit blanchan tu dari bungkusan surathabaq cinerr jar, tak santek lar kan. Nampak belemoih dan tak kemas.


Potongan blanchan di bungkus dengan aluminium foil dan disimpan di dalam tupperware. Tapi kalo cikjah ejen Tupperware, bleh lar simpan dalam bekas cap Tupperware itself - kedap udara kot kan...hahaa


Then, kami masukkan dalam resealable plastic bag dan simpan di dalam peti sejuk. InsyaAllah, takdak bau blanchan dalam peti sejuk.


Boleh bilang brapa kali saja kami beli blanchan kat KL - terdesak sebab stok blanchan kat rumah dah abes. Penah beli kat Giant, Tesco tapi....erkk! tak sedap. Dah lar hitam. Bila tumbuk sambal blanchan jadi hitam huduhh dan tak sedap. Uh!

Stok blanchan kami memang direct dari Kedah/Perlis. Tak kesah lar cap apa pun tapi kami suka blanchan yang kaler putih-putih sket. Lagi best kalo dapat blanchan tumbuk buat sendiri oleh orang kampung nelayan. Memang terbaik. Bila masak atau tumbuk sambal blanchan...fuh! fantastic!! Bukan saja sedap, rupa pun santek menawan.

Happy belacan day! Errkk...heheee