Today chek nak citer pasai OG si Orang Gila aka Orang Gaji indon psiko  kat sebelah rumah chek. Memang musuh ketattt nie!
Jahat dan jahatt sangat!

My neighbour [her majikan] baik sangat.  Tak banyak kerenah dan selalu tak lekat rumah.  Chek dengan my neighbour memang tak dak masalah maklumlah  sama-sama "educated",  berbudi bahasa dan bertolak ansur lar katakan...aceh!  Yang jadi masalah sekarang nie ialah orang gaji indon depa.  Depan majikan pijak semut tak mati, belakang majikan,  aiyoo!!!  gajah pun buleh pengsan taw!


Tengok! tengokk!! tengokkk!!!
Chek pi holiday 4 hari,  balik rumah tengok-tengok pokok pandan chek kena cantass!! cesssss!!! bedebah ko indon gilak!
Dah lar OG tu cantas,  pastu ada yang balance-balance tu dia tolak-tolak masuk dalam kawasan chek. Tolak macam pokok pisang kena langgar gajah!  WTF!

Pandai pulak tu si OG tu tunggu chek tak dak rumah baru dia cantas!  Masalahnya,  pokok pandan tu dalam kawasan garden chek kat luar.  Diulangi...dalam kawasan chek.
Yang hang gatai tangan dok pi cantas tu pesepa?  Daun pandan tu dok jolokk lubang hidung hang kar?  ha??!!!
Standard lar kalo pokok pandan merimbum pastu daun terjulur 3-4 inci masuk kawasan rumah majikan dia,  takkan lar itu pun tak boleh?  Itukan sifat semulajadi pokok.  Menjulurkan daun!  Kalo pun pokok tu termasuk kawasan rumah majikan hang,  mungkin hujan atau angin kuat tolak kan...l agipun mana lar aku taw macam mana keadaan pokok tu sebab hang cantas masa aku tak dak rumah!  Bodo pianggg!!!
Kalo pun hang nak cantas,  tanya lar aku dulu sebab itu pokok aku!  aku yang tanam!  aku yang siram!  aku yang baja!


Ini satu lagi.  Pokok heliconia.  Suka-suka hati tok nenekk indon dia jar nak cantas-cantas pokok aku!




Ha!  yang nie pulak kat common area accross my house.  Ada pokok serai wangi.  Orang dulu yang tanam. Tapi depan rumah chek okay... kadang-kadang chek yang dok trim daun dia kalo too bushy & s emak.
Kurang hajaqq....si OG dan orang gaji indon dari  rumah jiran hat lain kerjakan pokok serai wangi nie sampai habes!  Tengok!  sampai takdak daun langsung!

Chek tak kesah depa nak amik serai nie. Sebab pakat-pakat pakai lar kan walopun depa tak berbudi bahasa nak minta izin dulu sebelum amik.  Yang chek marah sangat sebab  cuba tengok sampah sarap daun-daun ditinggalkan bersepah macam tu saja!  Hishhhhhh!!!!
Sakit biji mata aku dok tengok sebab depan rumah aku.

Yesterday,  chek bersemuka dengan OG yang kebetulan tengah dok korek-korek pokok bunga depan rumah jiran chek yang satu lagi  [jiran tu dah pindah. jadi rumah tu kosong. OG tu siok dok hantam pokok bunga kat depan rumah tu. Padahal jiran baru dah masuk cuma belum tidor situ sbb rumah tu baru jar selesai renovated]  Chek tanya dia siapa yang potong pokok serai kat depan;


Me: Bibik,  siapa yang potong pokok serai tu?
OG: saya
Me: Abes tu kenapa kamu biarkan daun-daun tu bersepah macam tu saja?  Kemaskan. Masukkan dalam plastik sampah atau kumpulkan setempat.
OG: Bukan saya yang buat. J iran yang sana tu sebab majikannya melahirkan
Me: Aikk?  tadi kamu kata kamu yang potong
OG: Iya...saya amik sikit.  Tapi dia yang amik banyak sebab nak buat mandi
Me: Tak kisah lar siapa yang amik,  nanti kamu cakap dengan dia suruh kemaskan daun-daun tu.....dan satu lagi, kenapa kamu potong pokok pandan saya?
OG: Itu...ia sudah tutup longkang
Me: Mana pulak tutup longkang.  [ It is a big & deep drain with steel cover].  Kamu tak payah rajin sangat nak potong pokok dalam kawasan saya!
OG:  Dah masuk sini,  saya potong lar


Tengok!  gerammmnya aku!!!!  memang si OG mereng tu berniat jahat!
dan hingga ke hari nie,  seperti yang dijangka sampah sarap daun-daun serai wangi tu tidak berkemas!
Ok fine! we'll see......
Selama nie memang chek banyaaaaak sangat bersabar.  Sebab tak mau kecoh-kecoh lar dengan majikan si OG ni.  Dalam bahasa yang indah,  chek bukan jenis yang suka jaga tepi kain orang lain.
Bukan jenis chek nak mengadu domba ni.  Lagipun, majikan si OG nie memang tak tahu langsung perangai dan aktiviti sebenar si OG ni di rumah.  Sebab my neighbour ni jenis yang tak duduk di rumah.  Kalo weekend tu,  pagi-pagi dah keluar.  Nanti malam baru balik. Kalo hari kerja lagi lar,  balik untuk tidor jar.  Masak pun jarang. So,  benda yang boleh sabar dan ada jalan penyelesaian-nya,  chek cuba bersabar.

Chek pernah panggil security suruh ketuk rumah si OG  [masa tu majikan dia outstation]  sebab pasang lagu dangdut seawal jam 7.30pagi  dengan sangat kuat.  Itupun chek tak der nak bising-bising  atau report  dengan majikan dia. Dan chek dah beberapa kali tegur si OG ni sedang melalak,  bersembang dan ketawa terbahak-bahak kat lorong belakang dapur chek,   tapi biasalah  depa buat derkkk jar.

.....nak buat macam mana kann?.....once OG forever she will be a Orang Gaji aka Orang Gila........