Pienkcat's


Jom! tumbuk sambal belacan untuk dicecah dengan ulam pucuk samak...WawweeEee! Kesedapan yang tiada tandingan! Untuk makluman cikjah, daun samak ini juga dikenali sebagai daun salam atau bayleaf. Pucuknya memang sedap dibuat ulam. Sesetengan daerah di Kedah menjadikan pucuk samak ini sebagai hirisan daun di dalam laksa. Rasanya lemak, berbau wangi dan sedap. Mempunyai sedikit rasa kelat namun tidak ketara.




Kalo kat kampung, satu ikat pucuk samak 5kupang jar.  Kalo kat ibu kota nie, mana nak cari cikjah oiii. Pakat dok tengok gambaq kat internet jar lar...hehee. Yang langsung tak pernah makan pun ada.
Stok pucuk samak kami nie diperoleh ketika adinda and bonda pergi bercuti minggu lepas. Pokok samak berada betul-betul di depan chalet depa. Satu plastik besaq depa kutip bawa balik dengan izin tuan resort...hahaa



Inilah bunga lengkuas.  Pokok lengkuas kami dah berbunga last week.  Kami dah harvest bunganya untuk dibuat ulam. Sedappp sangat. Bunga yang dah kembang menyerupai bunga orkid. Baunya wangi seakan-akan bau bunga harum sundal malam. Jika dimakan terlalu banyak, lidah akan terasa sedikit pedar.



Best jugak berkebun sendiri. Dapat juga lar merasa makan ulaman kampung yang susah nak dapat di ibu kota. Dah lar sedap, baik pula untuk kesihatan. Jom berulam!