Alhamdulillah. Syukur pada Allah. Akhirnya kami berjaya lakukan apa yang kami hajati sekian lama.
Cikjah still remember kesah-kesah khatam Quran kami? Dari 12 bulan disingkatkan kepada 8 bulan dan dari 8 bulan akhirnya berjaya di singkat kan kepada 1 bulan! Alhamdulillah - hajat tercapai!

Mungkin sebab itulah Ramadhan adalah bulan yang paling hebat sepanjang tahun. Paling mulia, paling manis, paling indah dan paling dirindui.

Kami mengaplikasikan konsep 5 pages selepas setiap solat fardhu setiap hari. Ini bermakna 25 pages setiap hari dan bersamaan dengan 1 juzuk. Kalo ada yang skip, kami akan gandakan jumlah pages di waktu yang berikutnya. Kalo masih tak mampu, kami buat kelas tambahan selepas teraweh sebelum tidur. Kadar masa 1 jam cukup untuk mendapatkan satu juzuk. Sebagai ahkak, maka mesti lar ada hari cuti kan, jadi pandai-pandai lar cover semula. Buat kelas tambahan selalu....heheee

Biasanya sebaik masuk office kami akan luangkan kurang lebih 15-20 minit untuk baca Quran. Kemudian, sambung lagi selepas Zohor. Then, sambung bacaan di rumah selepas Asar. Selepas berbuka dan solat Maghrib kami terus ke surau. Kami antara orang nombot satu sampai surau...hahaa
maklumlah my buka puasa is so simple so tak banyak pinggan nak basuh...Ahaks! Pukul 8.10pm dah sampai surau. Di surau kami sambung lagi bacaan sehingga masuk waktu Isyak.


Gembira sepanjang berada di bulan Ramadhan, jadual dan rutin harian kita diatur dengan cukup baik dan sempurna. Banyak hal dunia yang tak perlu diingat-ingat atau diberi tumpuan lebih. Balik kerja siapkan juadah berbuka, selepas berbuka pegi teraweh dan masa lapang yang ada diisi dengan tadarus Quran atau perkara-perkara yang baik. Semoga rutin di bulan Ramdhan dapat dipanjangkan ke bulan-bulan yang lain juga - inshaAllah.

Smoga perkongsian kami ini dapat menginspirasikan cikjah - InshaAllah kerana Alhamdulillah inspirasi yang kami dapat dari orang lain ini masih bersinar-sinar dalam hati kami hingga kini. Mohon tak dihilangkan oleh Allah - Amin.

Till then, nanti kami citer pulut kunin dan rendang plak okey...uish! mesti lar ada pulut kuning dan rendang meraikan my khatam Quran...heheee

Selamat Hari Raya cikjah! Maaf Zahir Batin.