Cikjah posa hari nie? Mesti tengah dok survey resepi online kan? Dok berfikir-fikir lagi petang nie nak buat kuih atau cucoq apa untuk berbuka nanti...Ahaks!

Tahun nie hidangan berbuka puasa kami sangat simple dan sihat. Cukup sekadar small cup of brown rice, banyak sayur dan protein. Kuih plak mesti ada satu mata sebab bila puasa badan kita sangat idamkan gula. Jadi, kuih tu memang wajib ada. Sumer kami masak sendiri. Kami tak suka pergi pasar Ramadhan kecuali kat Kedah...hehee. Tahun ini juga kami belajar dan mengamalkan supaya tidak membazir makanan. Kalo ada lebihan lauk, jangan terus dibuang. Boleh simpan untuk hari berikutnya. 

Hari nie kami share dengan cikjah resepi kuih orang Kedah yang sedap dan sangat nostalgia - Kuih Qasidah. Rasanya kali terakhir kami makan kuih nie was like 20 years ago. Huh!  rasa macam sangat tua plak...Ahaks! Tapi serious memang dah lama sangat. Buat sendiri pun tak pernah. Cuma tolong-tolong bonda buat masa dulu-dulu tu jer lar. 

Kali ini kami memberanikan diri untuk buat sendiri. Jangan tak percaya cikjah, balik office pukul 5pm terus kacau tepung. Pukul 6pm dah siap Kuih Qasidah lazat.

Bahannya sangat simple tapi bersiap sedia untuk kacau tepung tanpa henti kurang lebih 40 minit atau 1 jam. Nah! amik kerusi duduk mengadap depan stove...hahaaa
Dah dua kali kami tested this recipe dengan kacauan selama 50 minit. Ahamdulillah sedap dan umpph! Sesetengah cara orang tua mereka akan basuh tepung terlebih dahulu. Hah? Basuh tepung? Pelikkan...macam mana tu? Takpa, budak baru blajar kita buat cara senang dulu okay...hehee

Resepi ini kami amik dari online. Reliable sebab menjadi. Maklumlah memasak dibulan puasa nie tak leh nak rasa tahap puas hati. Cuma portion-nya sangat kecil. Kalo cikjah berkeluarga besar, gandakan bahan-bahan. 


Bahan [Sesuai untuk loyang saiz 6 inci. Serves for 2-3 paxs]

1 cup tepung gandum
3 cup air
7tbsp gula pasir
Secubit garam
1tsp air kapur
4-5 ulas bawang merah - hiris dan goreng keemasan dengan minyak sapi/minyak masak.

Cara: 

  1. Satukan semua bahan di dalam periuk kecuali bawang. Masak dengan api perlahan. Sentiasa kacau selama 40 minit - 1 jam hingga tepung masak dan berkilat.
  2. Tutup api dan tuang ke dalam loyang. Sejukkan sekitar 30 minit.
  3. Goreng bawang kecil hingga keemasan dan tabur di atas adunan tadi. Minyak gorengan bawang tadi pun boleh dititiskan sekali - lagi sedap tapi jangan banyak sangat. Sejukkan sebelum potong. 
Kuih Qasidah nie biasa saja. Rasanya sederhana manis tapi bila dimakan bersama bawang goreng dan sedikit minyak tu....owh! wangi dan sangat lazat! Memang terbaiklah. Harus cuba. Lagipun kuih ini hampir ditelan zaman. Orang tua-tua jar yang suka buat dan makan. Elok juga kalo kita memperkenalkan kuih tradisional ini kepada ahli keluarga.




Sebagai persedian untuk Ramadhan, kami juga buat kuih banyak-banyak dan simpan dalam freezer. Balik kerja terus goreng saja. Jimat masa.


Pertama kali kami menggunakan acuan kuih cara yang dah makan tahun jugak lar kami beli. Ahaks! Senang dan tak renyah pun nak buat. Sedap dan dapat banyak pulak tu. Alhamdulillah dapat kongsi dengan jiran-jiran dan bagi security guards.

Selamat buat kuih cikjah! Jangan lupa masak sendiri di rumah lebih jimat belanja dan sedap.